Lanýžové degustační menu

ZÁCHRANA NÁDRAŽÍ? Co vznikne z budovy místního nádraží v Prostějově?

Co vznikne z budovy místního nádraží v Prostějově?

foto: atlasdrah.net

16. 06. 2024 - 21:12

Prostějov – Prostějov, místní nádraží. Tato zastávka na trati z Prostějova do Chornice nebo Olomouce přes Senici na Hané, je tradiční destinací nedaleko centra města, odkud víc než stovku let vyrážejí za prací nebo turistikou desetitisíce obyvatel. Starou a chátrající budovu chce od železničářů převzít prostějovská radnice, zatím ale neví, jaké ji najde využití.

Rada města minulý týden doporučila zastupitelům schválit bezplatný převod objektu do majetku města. Transakce je podmíněna řadou závazků. „Město se například zaváže k tomu, že po dobu 20 let nepřevede budovu do vlastnictví třetích osob nebo že bude užívat objekt k veřejnému účelu,“ řekla Hanáckému večerníku náměstkyně primátora Milada Sokolová.

„Využili jsme nabídky Správy železnic, která nemá pro objekt v příštích letech žádné využití. K čemu konkrétně bude budova sloužit, zatím není jasné,“ uvedla.

Po odsouhlasení transakce zastupitelstvem a státními orgány může následovat odstěhování původních drážních technologií. Poté by mohla následovat rekonstrukce budovy, která je prozatím předběžně naplánovaná na roky 2027 a 2028.

Prostějovské místní nádraží bývalo kdysi ústředním nádražím Moravské západní dráhy a tomu také odpovídalo jeho vybavení. Stojí tady velká přijímací budova, ke které byla v roce 1912 přistavena pošta. V sousedství pošty se nacházelo velké skladiště a překladiště. Na opačnou stranu od přijímací budovy stojí dva obytné domy pro tehdejší zaměstnance dráhy. Kromě těchto staveb se za kolejištěm nacházela pětimístná výtopna, vodárna s provozním přístavkem a velká kancelářská budova. 

Výtopny byly součástí větších železničních stanic. Byly v nich ustájeny parní lokomotivy, které bylo třeba roztopit před službou, ale někdy sloužily i k delším odstávkám jako depa. Před prostějovskou výtopnou se lokomotiva otáčela na točně.

 

Další články