Lanýžové degustační menu

Neplánované prázdniny Stávka učitelů zavřela některé školy i na Olomoucku

Stávka učitelů zavřela některé školy i na Olomoucku

foto: Pixabay

06. 11. 2019 - 10:41

Po jedenácti letech opět stávkovali učitelé. Zapojilo se přes šest tisíc středních, základních a mateřských škol v celé republice. Stávkovalo se i na některých olomouckých školách, někde měly děti úplné volno, někde se stávkovalo symbolicky, na mnoha školách se do této akce kantoři nezapojili.

„Jednání ministra Plagy nás a učitelskou veřejnost zklamalo. Oklamal nakonec i svého premiéra a vládu. Deklarovaná priorita školství dostala trhlinu a sociální dialog vedený na poslední chvíli se změnil na handrkování a přihazování o stokorunu. Z původních 'závazných slibů' učitelé na výplatní pásce uvidí o dost méně a zůstávají mezi nejhůře placenými vysokoškolskými profesemi. S velkým očekáváním jsme vkládali naděje v současnou vládu, která jako jediná poprvé se ve svém programovém prohlášení přihlásila k prioritě školství. Letošní vyjednávání o platech ale skončilo jako ministrova hra s čísly na schovávanou. Toto není sociální dialog. Slíbit a pak když mi to nevychází říci, že odbory mají špatné údaje. Plaga podvedl nás, učitele, vládu i premiéra. Rychlost schvalování platových tabulek se dá reprodukovat tak, že vláda má strach ze stávky. O to musíme být více jednotní a jednoznačně dát náš nesouhlas najevo,“ vysvětlil Českomoravský odborový svaz pracovníků školství důvod pro vyhlášené stávky. 

 

Ano naši odboráři a učitele se rozhodli stávku podpořit. Osobně vnímám oba pomyslné názorové póly a postoje. Je pravdou, že v posledním období oproti minulosti k jistému navýšení dochází a něco málo nad celostátní platový průměr se učitele dostali, ale na druhou stranu zase ta frustrace je dlouhodobá jako i neutěšený stav, a proto je v očekávání výraznější řešení.

Radek Čapka, ředitel Gymnázia Čajkovského

 

Do stávky se zapojila mimo jiné také olomoucká gymnázia. „Ano naši odboráři a učitele se rozhodli stávku podpořit. Osobně vnímám oba pomyslné názorové póly a postoje. Je pravdou, že v posledním období oproti minulosti k jistému navýšení dochází a něco málo nad celostátní platový průměr se učitele dostali, ale na druhou stranu zase ta frustrace je dlouhodobá jako i neutěšený stav, a proto je v očekávání výraznější řešení. I veřejnost a celá společnost a rodiče děti si jistě přeji, aby se na vzdělání a formování jejich děti mohli podílet ti z nejlepších a za daných podmínek je to těžké, když učitelský plat je kolem celostátního průměru, nyní těsně nad ním. A už pod průměrem lidi se středoškolským vzděláním a výrazně pod průměrem s VŠ vzděláním. Takže takto nevypadá realita tak zvané prioritní oblasti a ve vyspělých zemích Evropy tohle nenajdete. Je těžké nejen sehnat kvalitní a motivované učitele, ale také ekonomky, účetní, školníka, školství si opravdu zaslouží větší zájem a lepší podmínky a ve prospěch našich dětí a společnosti a úspěchu státu,“ řekl Mgr. Radek Čapka, ředitel Gymnázia Čajkovského.

„Právě úrovni školství a vzdělanosti je podmíněno mnohé. Prostě i samotní rodiče a celá společnost by chtěli mít pro svoje děti odborníky i celkově osobnosti. Ve Skandinávii mají učitelé běžné 2-3 násobek průměru ve svých zemích, v Německu a Rakousku kolem 160 % a jsou to úspěšně země, tak asi vědí proč. My nemáme ropu a podobně a jedině můžeme stavět na lidech a na vzdělanostní společnost, školství, vědu, výzkum. Tady mají ředitele škol za vše odpovědnost, ale k tomu ne pravomoci, ani v personálních věcech ani ve větším výběru a zájmu lidí kvůli nekonkurenceschopné realitě finanční k jiným oblastem ... pak se těžko dají věci natož rychle a razantně zlepšit, že jo a měly by chtít i rodiče. A za ten středeční diskomfort a možné problémy se jim omlouvám a snad leccos chápou,“ poznamenal Čapka.

Stávkovalo se také na hejčínském gymnáziu. „Vzhledem k tomu, že Odborová organizace pracovníků ve školství vyhlásila na středu 6. listopadu stávku, ke které se přihlásilo 74 pedagogických pracovníků Gymnázia, Olomouc – Hejčín, není možné zajistit na tento den výuku. Z tohoto důvodu vyhlašuji na středu 6. Listopadu ředitelské volno. Třídní schůzky plánované na tento den se přesouvají na středu 13. Listopadu,“ píše na webu hejčínského gymnázia ředitel PhDr. Karel Goš.

„Gymnázium Olomouc – Hejčín se připojilo ke stávce v počtu 74 pedagogických pracovníků z 89 (83%). Vyjadřujeme tímto podporu Českomoravskému odborovému svazu a Pedagogické komoře a zároveň se ztotožňujeme s hlavním důvodem stávky: požadujeme nárůst tarifních platů o 10 % od 1. 1. 2020 pro pedagogy. Handrkování o procenta nám přijde nedůstojné a i přes zvýšení tarifů učitelé zůstávají mezi nejhůře placenými vysokoškolskými profesemi. Souhlasíme, že ředitelé škol potřebují určitou finanční částku k odměňování učitelů, ale vzhledem k tomu, že na mnoha školách neexistuje transparentnost v odměňování, pak nemáme záruku, že daná procenta dostanou ti, kdo si je opravdu zaslouží. Vzhledem k novému systému financování škol od ledna 2020 dojde zřejmě k poklesu osobního ohodnocení pedagogů (na mnoha školách v současnosti ani není) a panuje oprávněná obava z následného snižování platů učitelů – proto usilujeme o desetiprocentní navýšení do tarifu,“ uvedl Dalibor Horváth, předseda ZOO ČMOS PŠ Gymnázia Olomouc – Hejčín.

 

Nestávkujeme, protože se k tomu nikdo nepřihlásil, nikdo s tímto požadavkem nepřišel a odborovou organizaci ve škole nemáme.

Vladimír Čuka, ředitel ZŠ Hněvotín

 

Naopak ke stávce se nepřipojila například základní škola z Hněvotína. „Nestávkujeme, protože se k tomu nikdo nepřihlásil, nikdo s tímto požadavkem nepřišel a odborovou organizaci ve škole nemáme,“ řekl Mgr. Vladimír Čuka, ředitel ZŠ Hněvotín.

Nezapojila se ani olomoucká ZŠ Nedvědova. „Naše organizace (pozn. red. ZŠ i MŠ) nestávkuje. Podporujeme požadavky na zvýšení financovaní regionálního školství, nejen na platy, ale i na pomůcky a vybavení škol, ale ne formu protestu,“ řekl Mgr. Pavel Pala, ředitel školy.

Další články