HC březen

PŘÍČINA NEHODY Vlak s toxickým nákladem jel kritickou rychlostí

Vlak s toxickým nákladem jel kritickou rychlostí

foto: HZS ČR

06. 03. 2025 - 16:34

Příliš vysoká rychlost vlaku s nákladem benzenu byla bezprostřední příčinou obrovské havárie, k níž došlo v pátek 28. února v Hustopečích nad Bečvou. Vlak více než dvojnásobně překročil povolenou rychlost při vjezdu na výhybky. Drážní inspekce ale upozorňuje, že to nemusela být vina strojvedoucího. 

"Drážní inspekce dnes v součinnosti s dopravcem Ostravská dopravní společnost - Cargo, a. s., dokončila rozbor rychloměru nákladního vlaku Pn 52690, který dne 28. února vykolejil v Hustopečích nad Bečvou, kde následně došlo k rozsáhlé škodě na životním prostředí," uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Vjezdové návěstidlo železniční stanice přikazovalo strojvedoucímu vlaku vjet do železniční stanice rychlostí nejvýše 40 kilometrů v hodině. Vlak však toto návěstidlo minul rychlostí 95,2 km/h, do výhybek vjel rychlostí 94,8 km/h a v nich následně vykolejil. Rychlost vlaku při vykolejení byla tedy o 137 % vyšší než byla dovolena.

To ale ještě nemusí znamenat, že viníkem nehody je strojvedoucí. "Upozorňujeme, že Drážní inspekce šetří příčiny a okolnosti vzniku dané vážné nehody, nezabývá se odpovědností za trestný čin. Šetření je teprve na začátku a v žádném případě na základě zjištění Drážní inspekce nelze konstatovat vinu strojvedoucího, neboť dosud není vyloučena ani technická závada lokomotivy či na soupravě," zdůraznil generální inspektor Drážní inspekce.

Policie ČR vede hustopečský případ jako trestný čin obecného ohrožení z nedbalosti. Tento týden ovšem vydala zprávu, v níž upozornila, že celé vyšetřování může trvat několik měsíců. 

Při mimořádné události nebyl nikdo zraněn. Ve vlaku bylo řazeno celkem 17 vozů, přičemž 14 z nich vykolejilo. Škody na místě mimořádné události byly prozatím odhadnuty na 225 milionů korun, konkrétně 75 milionů na infrastruktuře, 50 milionů za zničený vlak a 100 milionů škody na životním prostředí. Pokud jde o škody na životním prostředí, bude nutné zjistit, na které plochy padal tocický popílek z emisního mraku. Teprve skutečný rozsah kontaminace umožnéí přesnější vyčíslení škody. 

Odborníci se každopádně shodují v tom, že jde o obrovskou ekologickou havárii. „Havárie nákladního vlaku a následný požár cisteren s benzenem je z pohledu České inspekce životního prostředí bezprecedentní událostí, u které lze předpokládat důsledky pro životní prostředí,“ uvedla Miriam Loužecká, tisková mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP). „ČIŽP po celou dobu poskytuje Hasičskému záchranném sboru Olomouckého kraje odbornou součinnost, aby byly škody na životním prostředí co nejvíce minimalizovány.“

O mimořádnosti hovoří v souvislosti s požárem a zásahem i hasiči. "Naprosto unikátní zásah, jaký nikdo v Evropě dlouho nezažil… Takto se dá charakterizovat naše působení v Hustopečích nad Bečvou. Spoustu hasičských výzev a nových přístupů máme za sebou, další na nás teprve čekají. Hasiči pracují v ultra náročných podmínkách, jde o fyzicky i psychicky velmi komplikovaný zásah, nasazujeme všechny naše síly a prostředky, abychom následky bezprecedentní havárie likvidovali," konstatovala Lucie Balážová, mluvčí Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje. 

 

Další články