Lanýžové degustační menu

Náměšť na Hané V nádražní budově možná vznikne kavárna i modelové kolejiště

V nádražní budově možná vznikne kavárna i modelové kolejiště
Historický pohled na nádraží v Náměšti na Hané, pravděpodobně z roku 1899.

foto: Archiv Martina Kašpara

27. 11. 2020 - 06:23

Martin Kašpar se spolu se svým spolkem Nádraží Náměšť snaží zachránit nádražní budovu. Rád by zde vybudoval kavárnu, sklad pro kola i modelové kolejiště. V prostorách budovy by mohly probíhat i přednášky, promítání a další aktivity.

Jak začal boj o záchranu nádražní budovy v Náměšti na Hané?
Vše začalo v roce 2017 kdy jsem si všiml ubourání velké čekárny (ze 70. let) na nádraží, napadlo mě, co bude se zbytkem budovy, ta byla už nějakých 7 let prázdná a nevyužívaná. Oslovil jsem tedy emailem přímo Správu železnic, bylo mi odpovězeno že budova bude nabídnuta k prodeji, pokud se nenajde zájemce tak půjde budova k zemi. Založil jsem tedy facebookovou stránku Zachraňme nádraží v Náměšti na Hané, ta začala nabírat fanoušky. Zároveň jsem začal dávat dohromady co by v budově mohlo být, aby nebyla dále prázdná. Prvotně mě napadlo muzeum okolních tratí, jejich historie je hodně zajímavá a kavárna. 

Objevily se už v té době nějaké problémy?
I když jsem projevil zájem o budovu s tím, že až se domluví podmínky, založíme spolek. Komunikace ale začala váznout a pořád se mluvilo o demolici, prakticky tomu že budova zůstane, nikdo nevěřil. V roce 2019 nastal zlom, založili jsme v Náměšti v 11 lidech spolek Nádraží Náměšť z. s., musím říct, že nám na podzim 2018 začal pomáhat pan poslanec Jurečka, který o nádraží mluvil s ředitelem Správy železnic. Těsně po založení spolku jsem šel na vlak do Olomouce a bylo opravené osvětlení písmen na nádraží, což mě zarazilo, o pár dní později jsme se dozvěděli že máme napsat na MDČR představu našeho využití a částku investice do budovy, byla nám zároveň nabídnuta prohlídka. 

Začalo se blýskat na lepší časy, jak probíhala návštěva budovy?
14. února 2019 jsme budovu navštívili a byli překvapeni, že to nevypadá tak zle, jak bylo prezentováno. Po odeslání našeho projektu byla demolice zrušena a přislíben prodej (o formě se následně jednalo). Dá se říct, že tím byla budova zachráněna. Pak se mluvilo o variantě převodu budovy za korunu do majetku městyse, tato varianta ale padla a nádraží by mělo být prodáno formou veřejné soutěže, i o této variantě se pořád jedná a děláme vše pro to, aby nám budova byla převedena nebo prodána přímo. 

Důležitým hráčem je Správa železnic, jak probíhá komunikace?
Komunikace se Správou železnic je velmi děsivá, mluvčí Správy železnic o mě dokonce pustila do ČTK informaci, že jsem na nádraží byl se spolkem (který v té době neexistoval pozn. red.) a budovu společně s dalšími zájemci odmítl. I když jsem paní Šubovou konfrontoval se skutečnostmi a důkazy, odmítla se omluvit. Dodnes tak na omluvu čekám. 

I přes problémy to se zachováním budovy vypadá dobře. Už víte, jak byste ji využili?
My jsme začali vymýšlet další aktivity a využití. Postupně se tedy naše plány velmi rozrostly. Základem bude kavárna v přízemí, ta by využívala i přilehlý sklad. Ve sklepení, které je pod celým skladem a částí budovy, by byla uskladněna kola na půjčení a modelové kolejiště. Ve skladě by se pak konaly přednášky, autorská čtení a projekce. Chtěli bychom místním přednášet o historii železnic, průmyslu a různých ostatních věcech týkajících se historie okolí. V patře budovy by byla expozice o tratích z Olomouce do Čelechovic, ze Senice do Litovle a Červenky a z Litovle do Mladče + nerealizovatelné tratě a místní průmysl. V podkroví jsou pak obytné místnosti, kde by bylo ubytování, zajímavé je, že nedaleko nádraží vede nově značená trasa Svatojakubské cesty do Santiaga de Compostela (vede z Opavy přes Moravský Beroun a z Olomouce směrem na Brno.

Plány na využití prostor tedy existují. A co jejich podoba?
Nádražní budovy bychom rádi uvedli do původního stavu. V aleji vedoucí k nádraží budeme letos nebo na jaře roku 2021 vytvářet knihobudku a plánujeme i čtení pro děti, buď na dětském hřišti nebo v budoucnu na nádraží. Aktivní jsme na facebooku, instagramu a twitteru. V roce 2021 dojde k rekonstrukci zastávky, ta dostane vysoké nástupiště a měla by být posunuta směrem k přejezdu tak, aby si s budovou nezavázela. Po této rekonstrukci se bude řešit prodej budovy. 

O nádraží dokonce vznikl film. Jak to s ním bylo?
V roce 2019 vznikl z popudu jedné místní sokolky film Zachraňme nádraží, který ukázal některé historické události v Náměšti. Jeho premiéra byla na zámku v Náměšti na Hané a vybralo se při ní téměř 10 tisíc korun do pokladničky veřejné sbírky. Kromě veřejné sbírky, na které máme něco přes 40 000 korun sbíráme peníze i přes portál Darujme.
 

Trať, která prochází Náměští

Trať, na které Náměšť leží, byla postavena v roce 1882 a zprovozněna (oficiálně nějaký provoz proběhl už v tom prvním roce) v roce 1883. Vznikla hlavně k propojení cukrovarů v Čelechovicích, Drahanovicích a Holici a sladovny v Příkazech s Olomoucí. Společnost stavějící dráhu byla ÖLEG (Rakouská společnost místních drah). V roce 1905 je nákladní provoz na dráze uváděn v počtu 13 290 vozů ročně, nejvíce jich bylo v Drahanovicích, Čelechovicích, Náměšti a Příkazech. Jednalo se o jednu z nejvýnosnějších místních tratí. Výchozí místo trati bylo v Olomouci zhruba na místě dnešního RCO, kde byla malá hrázděná budova. Nákladní křídlo vedlo přes most do míst u dnešního autobusového nádraží. V Náměšti byla jediná vodárna na celé trati a samotná stanice byla od počátku brána jako významná. Vodárna byla následně rozšířena tři koleje prodlouženy a přidána čtvrtá. Za první republiky vznikl i traťmistrovský okrsek. V 70. letech byl přistavět přístřešek hlavně pro návštěvníky Hanáckých dožínek. V roce 2005 pak byly koleje vytrhány a zbyla jediná. Ještě v roce 2010 se tam prodávaly jízdenky, pak chvilku fungovala i samotná čekárna a následně se kromě jejího zavření odstěhoval i poslední nájemník.

Další články