
Měly by v Olomouci přibývat další radary?
Dnešní pokračování pravidelné ankety se týká měření a kontrol dodržování nejvyšší povolené…
foto: Archiv redakce
27. 02. 2025 - 13:16
V Olomouci právě v těchto dnech vzniká další ryze olomoucký film Když se zhasne. V turistických průvodcích se o Olomouci často hovoří jako o nejkrásnějším tuzemském městě. Neměl by tady být zájem filmařů o kulisy historické moravské metropole přeci jen větší?
Anketní otázka: Považujete Olomouc za město atraktivní pro filmaře? Pokud ano, znáte recept, jak jich k nám přilákat více?
Jan Holpuch, zastupitel, SPOLU / ODS: Pokaždé, když se synkem absolvujeme bondovku Casino Royale, čekáme na scénu, kde se Agent 007 ve vlaku do Černé Hory poprvé setká s Vesper. Pendolino!!! Pohltí nás na chvíli zvláštní rozechvění, div ne hrdost. A stejně tak když v Záhadě hlavolamu přebíhají Rychlé šípy Rozdělovací třídu a mizí do Stínadel. „To je Olomouc, poznal’s to?“
Existuje řada odborných studí, které prokazují, že tenhle výskyt lokací způsobuje báječné multiplikační efekty, láká davy turistů a přináší bohatství a prosperitu. Připouštím, že v případě hollywoodských bijáků něco takového existuje. V případě běžné filmové a televizní produkce mám ale pochybnosti. Třeba proto, že ve svém okolí neznám vůbec nikoho, kdo by se rozhodl vypravit na dovolenou do Mostu, protože se v něm odehrává legendární seriál. Nebo do Brna, aby tam zažil „nudu“. O díře u Hanušovic ani nemluvím. Netvrdím, že takoví fanoušci neexistují. Jenom jsem ještě žádného nepotkal.
Jsem proto docela skeptický vůči nejrůznějším pobídkám a dotacím na tenhle filmově-destinační marketing. Nějak se nemůžu zbavit pocitu, že na nich doopravdy profitují především filmové produkce. Přesto mám to rozechvění, když se na plátně objeví Olomouc, rád. Recept, jak ho zažívat častěji?
Za mě řádně pečovat o město. Mít opravené památky, hezké a fotogenické ulice. Fungující služby. Věřím, že potom bude Olomouc (ještě víc) atraktivní. Nejen pro filmaře, ale i pro obyčejné návštěvníky. A především pro občany, kteří v těchhle „kulisách“ žijí a jejich údržbu platí ze svých daní.
Dominika Kovaříková, zastupitelka, SPOLU / TOP 09: Olomouc vytváří, jako každé historické město, parádní přirozené kulisy. Takže určitě pro filmaře přitažlivá je. Vztah to může být oboustranný – pro filmaře vizuálně zajímavá scéna, pro město zvýšení atraktivity a zájmu diváků o jeho návštěvu. A jak do Olomouce nalákat více filmových tvůrců? Klíčovým je vytvoření přívětivých podmínek a co nejméně byrokratických překážek, samozřejmě v symbióze obyvateli města, aby ani ti využitím města pro natáčení netrpěli, ale vnímali tu přidanou hodnotu. Konkrétnější být neumím, potřeby jednotlivých filmařů můžou být individuální, takže vždy záleží, s čím přijdou a v čem jim město může vyjít vstříc.
Markéta Záleská, zastupitelka a bývalá náměstkyně primátora pro kulturu, SPOLU/ ODS: Olomouc je oblíbenou filmovou kulisou a má toho hodně co nabídnout vzhledem ke svému kulturnímu dědictví, zajímavým místům, atmosféře. V současné době funguje v rámci Centrály cestovního ruchu Olomouckého kraje filmová kancelář, která zprostředkovává a pomáhá zajišťovat filmování v celém kraji. Jak to funguje v praxi? Filmaři se obvykle obrací na ně, vedle toho ale také na město Olomouc či Univerzitu Palackého. Proto se mi jeví jako ideální to, co jsme začali komunikovat již za mého působení na radnici i se zástupci Státního fondu audiovize. Vytvořit regionální filmovou kancelář, do níž se zapojí ti zásadní hráči, statutární Olomouc, Olomoucký kraj i Univerzita Palackého. Takto mi to dává smysl a má to i větší potenciál, jak se prezentovat více a lépe. Ostatně v ČR to už takto někde funguje a zkušenosti jsou dobré. V této souvislosti by nebylo od věci zamyslet se také nad výraznější dotační podporou ze strany města i kraje pro audiovizuální tvorbu. Peníze investované do podpory filmu se vrací z pohledu ekonomiky i cestovního ruchu.
Dnešní pokračování pravidelné ankety se týká měření a kontrol dodržování nejvyšší povolené…
V Olomouci ve velkém běží bytová výstavba, podle reálného pohybu lidí dle údajů ČSÚ zde žije více…
Pravidelné anketní otázky bude Hanácký Večerník pokládat osobnostem také v roce 2025. Do okruhu…
Za dva týdny je tady začátek vánočních svátků. Každý z nás má určitě nějaké tipy a plány, kam by…
Pravidelné anketní otázky Hanáckého Večerníku se obvykle týkají toho, co v danou chvíli město…
Už 22. listopadu odstartují Vánoční trhy Olomouc. Než se znovu rozzáří vánoční strom před radnicí a…